ברכות השחר נאמרות שהאדם קם משנתו ומבצע את הפעולות הראשונות של הבוקר
עלינו להודות לה' על החיים שמתחדשים אחרי שנת הלילה.
את ברכות השחר אומרים לפני תפילת שחרית.
אגרת הרמב"ן הינה מכתב שמיוחס לרמב"ן שכתב בעת שהותו בקטלוניה
המכתב הוא מעין צוואה רוחנית שמדברת על הימנעות מכעס וחשיבות הצניעות.
ברכת המזון נאמרת בסיום כל ארוחה על מנת להודות לבורא על עולם על האוכל שממנו האדם מתקיים ובעצם להכיר בכך
שהקדוש ברוך הוא אחראי למזון שאנו אוכלים.
כל האדם האוכל בסעודתו כמות לחם ששווה בגודלה לגודל של זית אחד מחוייב בברכת המזון.
ברכת המזון מתחלקת ל4 חלקים: ברכת הזן, ברכת הארץ, ברכת בונה ירושלים , ברכת הטוב והמטיב.
ברכת המזון היא ברכת שנאמרת בסיום כל סעודה שבה נאכל לחם. הכמות של הלחם צריכה להיות לפחות בכמות דומה לכמות של זית.
ברכת המזון היא ברכה מן התורה וכמות האכילה המחייבת היא אכילה משביעה וזה בא מן הפסוק "ואכלת ושבעת וברכת את ה' אלוהיך" .
הרבנים הוסיפו את הכמות שהיא כמות של זית כפי שנרשם לעיל.
נוסח הברכה:
שלוש מצוות מתייחסות לנשים ביהדות : הדלקת נרות, שמירת נידה והפרשת חלה.
עוד בימי שרה אימנו מצוות הפרשת חלה ידועה כזו שהביאה ברכה לבית.
בימינו הרבה נשים מקיימות את מצוות הפרשת החלה בזמן ההריון לסגולה להריון קל ובריא.
לאדם אסור לאכול מאכל ללא ברכה , יש לברך על כל מאכל שאנו אוכלים על מנת לשבוע ושאנחנו נהנים מהטעם שלו ומקיימים בעזרתו את גופנו.
יש ברכה ראשונה שאדם מברך לפני הארוחה וברכה האחרונה שעליה מברכים לאחר הארוחה.
| המאכל | ברכה ראשונה | ברכה אחרונה |
א | אבוקדו | העץ | בורא נפשות |
| אבטיח | האדמה | בורא נפשות |
| אגוזים | רוב הסוגים, ברכתם העץ. חוץ מאגוז אדמה (בוטן) שברכתו האדמה. | |
| אגס | העץ | בורא נפשות |
| אוכמניות | העץ | בורא נפשות |
| אורז | מזונות | בורא נפשות |
| אטריות | מזונות | על המחיה |
| אננס | האדמה | בורא נפשות |
| אפונה | האדמה | בורא נפשות |
| אפרסמון | העץ | בורא נפשות |
| אפרסק | העץ | בורא נפשות |
| אפרשזיף | העץ | בורא נפשות |
| אשכולית | העץ | בורא נפשות |
ב | יוגורט"" | שהכל | בורא נפשות |
| בוטנים | האדמה | בורא נפשות |
| בורקס | מזונות | על המחיה |
| ביגאלאך | מזונות | על המחיה |
| בייגל | המוציא | על המחיה |
| ביסלי | מזונות | על המחיה |
| ביסקויט | מזונות | על המחיה |
| ביצה | שהכל | בורא נפשות |
| בירה | שהכל | בורא נפשות |
| במבה | שהכל | בורא נפשות |
| בננה | האדמה | בורא נפשות |
| בקלאווה | מזונות | על המחיה |
| בשר | שהכל | בורא נפשות |
ג | גבינה | שהכל | בורא נפשות |
| גויאבה | העץ | בורא נפשות |
| גזר | האדמה | בורא נפשות |
| ג'חנון | מזונות | על המחיה |
| גלידה | שהכל | בורא נפשות |
| גליליות | מזונות | על המחיה |
| גליק / קליק | שהכל | בורא נפשות |
| גמבה | האדמה | בורא נפשות |
| גרעינים – פיצוחים | האדמה | בורא נפשות |
ד | דבש | שהכל | בורא נפשות |
| דגים | שהכל | בורא נפשות |
| דובדבן | העץ | בורא נפשות |
| דלעת | האדמה | בורא נפשות |
ו | וופלים | מזונות | על המחיה |
| ויטמינים | לא מברכים (אלא אם כן הם טעימים לחיכו) | |
ז | זית | העץ | על העץ |
ח | חבוש | העץ | בורא נפשות |
| חלב | שהכל | בורא נפשות |
| חלה רגילה | המוציא | ברכת המזון |
| חלה מתוקה | לבני ספרד – מזונות, ולבני אשכנז – המוציא | |
| חלווה (משומשום) | שהכל | בורא נפשות |
| חמאה | שהכל | בורא נפשות |
| חסה | האדמה | בורא נפשות |
| חציל | האדמה | בורא נפשות |
| חרוב | העץ | בורא נפשות |
ט | טופו | שהכל | בורא נפשות |
| טחינה | שהכל | בורא נפשות |
י | יוגורט | שהכל | בורא נפשות |
| יין | בורא פרי הגפן | על הגפן |
כ | כבד | שהכל | בורא נפשות |
| כרוב | האדמה | בורא נפשות |
ל | לביבות מירקות | האדמה | בורא נפשות |
| לבן | שהכל | בורא נפשות |
| לחם | המוציא | ברכת המזון |
| לימונדה | שהכל | בורא נפשות |
מ | מים | אם צמא – שהכל, ואח"כ בורא נפשות ואם אינו צמא (אלא לתרופה וכדו') – לא מברך. | |
| מיץ (פירות או ירקות) | שהכל | בורא נפשות |
| מיץ ענבים | הגפן | על הגפן |
| מישמש | העץ | בורא נפשות |
| מלאווח | מזונות | על המחיה |
| מנגו | העץ | בורא נפשות |
| מנדרינה | העץ | בורא נפשות |
| מסטיק | שהכל |
|
| מצה | בפסח – המוציא. בכל השנה; לבני ספרד – מזונות, ולבני אשכנז – המוציא ברכה אחרונה: ברכת המזון | |
| מרק ירקות | אם הירקות ניכרים – האדמה. אם הם לא ניכרים – שהכל. ברכה אחרונה: בורא נפשות | |
| מרק עוף | שהכל | בורא נפשות |
| מרשמלו | שהכל | בורא נפשות |
נ | נקניק | שהכל | בורא נפשות |
ס | סברס | העץ | בורא נפשות |
| סוכר | שהכל | |
| סופגניות | מזונות | על המחיה |
| סלק (מבושל) | האדמה | בורא נפשות |
| סלרי | האדמה | בורא נפשות |
| סמבוסק | מטוגן בשמן; מזונות וברכה אחרונה: על המחיה. אפוי בתנור; המוציא וברכה אחרונה: ברכת המזון. | |
ע | עגבניה | האדמה (רסק – שהכל) | בורא נפשות |
| עוף | שהכל | בורא נפשות |
| ענבים | העץ | על העץ |
| ערמון | העץ | בורא נפשות |
פ | פלאפל (כדורים) | שהכל | בורא נפשות |
| פאפיה | האדמה | בורא נפשות |
| פודינג | שהכל | בורא נפשות |
| פומלה – פומלית | העץ | בורא נפשות |
| פופקורן | האדמה | בורא נפשות |
| פיסטוק | העץ | בורא נפשות |
| פיצה | אם העיסה רק מקמח ומים-המוציא, ואח"כ ברכת המזון קמח ומי פירות – מזונות ואח"כ על המחיה. | |
| פיתה | המוציא | ברכת המזון |
| פלפל | האדמה | בורא נפשות |
| פצפוצי אורז | מזונות | בורא נפשות |
| פריכיות אורז | האדמה | בורא נפשות |
| פתיתים | מזונות | על המחיה |
צ | צימוקים | העץ | על העץ |
| ציפס | האדמה | בורא נפשות |
| צנון | שהכל | בורא נפשות |
| צנונית | האדמה | בורא נפשות |
| צנימים | המוציא | ברכת המזון |
ק | קקאו (משקה) | שהכל | בורא נפשות |
| קובה | מזונות | על המחיה |
| קובנה | מזונות (אפילו כדי שיעור סעודה) | על המחיה |
| קוגל איטריות | מזונות | על המחיה |
| קוגל תפוח אדמה | אם תפוחי האדמה ניכרים; האדמה. אם לא; שהכל. ברכה אחרונה: בורא נפשות | |
| קולורבי | האדמה | בורא נפשות |
| קוקוס | העץ | בורא נפשות |
| קוקטייל פירות | אם הרוב פירות- העץ. אם הרב פרי האדמה- האדמה ברכה אחרונה: בורא נפשות | |
| "קורנפלקס" | שהכל | בורא נפשות |
| קטשופ (אוכלו בנפרד) | שהכל | בורא נפשות |
| קיווי | העץ | בורא נפשות |
| קינמון | לבד- לא מברך. עם סוכר- שהכל. על מציצת עץ קינמון- שהכל. | |
| קישואים | האדמה | בורא נפשות |
| קליפת הדרים מצופה בסוכר או שוקולד | שהכל |
|
| קליפת פירות | העץ |
|
| קלמנטינה | העץ | בורא נפשות |
| קניידלאך | מזונות | על המחיה |
| קפה (משקה) | שהכל | בורא נפשות |
| קצפת | בנפרד- שהכל. עם עוגה- מזונות |
|
| קרחון (ארטיק) | שהכל/ | אין מברכים ברכה אחרונה |
| קרמבו | על הביסקויט- מזונות, על הקצפת- שהכל. מפוסקי ספרד- שהכל פוטר את הביסקויט | |
| קרקר | מזונות | על המחיה |
| קשיו | העץ | בורא נפשות |
ר | ריבה | שהכל |
|
| רימון | העץ | על העץ |
ש | שום (חי, מבושל) | שהכל |
|
| שומר | שהכל | בורא נפשות |
| שוקולד | שהכל | בורא נפשות |
| שזיף | העץ | בורא נפשות |
| שטרודל | מזונות | על המחיה |
| שמנת | שהכל | בורא נפשות |
| שניצל | שהכל | בורא נפשות |
| שקדים | העץ | בורא נפשות |
| שקדי מרק | מזונות (אפילו כדי שיעור סעודה) | על המחיה |
ת | תאנה | העץ | על העץ |
| תה | שהכל | בורא נפשות |
| תות שדה | האדמה | בורא נפשות |
| תירס | האדמה | בורא נפשות |
| תמר | העץ | על העץ |
| תפוז | העץ | בורא נפשות |
| תפוח עץ | העץ | בורא נפשות |
| תפוח אדמה | האדמה | בורא נפשות |
פיטום הקטורת שקולה כביכול לקטורת בבית המקדש שהובאה ביחד עם הקרבת הקורבנות.
כיום אנחנו כמובן לא יכולים להקריב קורבנות ולכן נאמרת התפילה.
לתפילה הזו יש סגולות רבות , לפי ספר הזוהר אמירת פיטום הקטורת היא סגולה לעצירת מגיפה.
יש האומרים שפיתום הקטורת זו סגולה לפרנסה טובה.
בעבר שהיו יוצאים למסעות הדרך היתה מסוכנת והיתה רצופה בשודדים וחיות רעות
ואפילו פיראטים בלב ים יכלו לפגוע בתמימים שנסעו לדרכם.
למרות שהיום אין פיראטים בדרכים וגם לא חיות רעות עדיין יש סכנות שיכולות לפגוע בנו
בדרכנו ליעד שאליו רצינו להגיע.
תפילת הדרך רלוונטית גם בימינו וכל מה שנשאר לנו לאחל לכם שתצאו בשלום ותחזרו לשלום
רישום נישואין בוואטסאפ