כתיבת ספר תורה לעילוי נשמת יקירך

כתיבת ספר תורהכשאדם קרוב אלינו נפטר, מתעורר בנו הרצון להנציח אותו, את שמו, ולמאמינים שבינינו גם לנסות לסייע לנשמתו, שתעלה לגן עדן ושינוח על משכבו בשלום.

אחת הדרכים הלקוחות מימים ימימה, שמושרשת במסורת היהודית העתיקה, היא לכתוב ספר תורה חדש לעילוי נשמת הנפטר. רבים לא יודעים ו/או לא בטוחים מהי האמונה הרווחת שעומדת מאחורי מנהג זה, אשר אופפת אותו קדושה וחשיבות. למעשה מדובר במצווה גדולה ואפילו על פי כמה מפרשני ההלכה זוהי מצווה אחת מתוך תרי"ג מצוות.

כתוב גם שמי שכותב ספר תורה כמו שווה ערך למי שקיבל אותה בכבודו ובעצמו מהר סיני, וכן הוסיפו שיש סגולה לעושר על ידי הכתיבה. עושר רוחני כאמור שיתבטא גם בפרנסה טובה, בזיווג הגון, בפרי בטן וכיוצא בזה. מעבר לכך, זוהי הזדמנות מרגשת ומיוחדת ליצור לעצמכם ספר תורה, לכבוד עילוי הנשמה של היקר לכם מכל והנצחתה, דרך חפץ חשוב ויקר מפז לעמנו, בעל משמעויות רבות וחשובות כל כך.

כשכותבים ספר תורה חדש צריך לקחת בחשבון כמה דברים ואף לקבל כמה החלטות מראש. ראשית, צריך לבחור בנוסח הרלוונטי אליכם: ספרדי או אשכנזי – לפי ארצות מוצאיכם ו/או לפי ארצות המוצא של המנוח/ ה. שנית, יש להתאים את הבחירה לתקציב שלכם ואף להבין מה הן האופציות שעומדות לפניכם כשאתם מתחילים בהליך עם סופר סת"ם. כמובן שמומלץ להבין מראש איך התמחור מתחלק, לפי מה, מה אתם מקבלים תמורת העלות ומה הם ההבדלים בין ההצעות השונות, כדי לסייע לכם לקבל את ההחלטה הטובה ביותר עבורכם והמתאימה ביותר לצרכים שלכם. כמו כן חשוב גם לבחון וותק וניסיון, הקפדה, מקצועיות, אחריות, המלצות וכו'.

אחרי שהבנו במה מדובר ועל מה חשוב לשים לב, יש להיערך לכך בהתאם ולכן קיבצנו במיוחד עבורכם כמה שאלות שצפויות שיעלו או שכבר עלו אצלכם, יחד עם תשובותיהן:

מהו הזמן הנכון לכתיבת ספרי התורה לעילוי הנשמה?

הזמן הנכון ביותר להכניס את ספר התורה בסיום שנת האבל, לקראת יום השנה, ולכן צריך לברר מבעוד מועד מול סופר הסת"ם הנבחר כמה זמן ייקח לו לכתוב את הספר ולהכינו, כדי שיהיה מוכן בזמן לסיום שנת האבל.

יום השנה על פי ההלכה

עבור הנשמה של המנוח/ ה מדובר ביום חשוב של עליית מדרגה ואילו לנו, החיים בעולם הזה,
זהו יום מרגש וטעון הטומן בחובו הזדמנות לעשות מעשה אחרון של חסד לעילוי נשמת היקירים שלנו.

מה נדרש מאיתנו?

ישנו פער בין שני העולמות ובכדי לגשר עליו או לפחות לנסות יש להתאים את עצמנו לנשמה של יקירנו, למסע שהיא עושה במסלול עלייתה וזה בא לידי ביטוי בהנצחתה בעזרת חפצים גשמיים שיש בכוחנו בעולם הזה.

האם מוכרחים לתרום את הספר לבית הכנסת?

רבים לא יודעים שלמעשה נהוג להשאיר את הספר בבעלות המשפחה בלבד ואף רצוי שכך יהיה. זאת אומרת, לא להעניק אותו לבית כנסת כזה או אחר, משום שהנתינה מאבדת מכוח המצווה אשר אומרת שלכל יהודי באשר הוא, יהיה ספר תורה אחד לפחות בבעלותו.

ההמלצה שלנו

אחרי שתחליטו על בית הכנסת המתאים לכם, תעשו מעין הסכם השאלה בין ההנהלה לבינכם ותציינו באופן מפורש שלא משתמע לשתי פנים, כי באפשרות המשפחה שמשאילה את ספר התורה למשוך את הספר בכל עת, על פי צרכיה ורצונותיה. מה גם שחשוב מאוד לתת דגש גם לנושא הביטוח, במידה וקורה דבר מה כזה או אחר, כולל מה הם אמצעי המיגון העומדים לאבטחת הספר.

האם כדאי לכתוב ספר חדש במיוחד עבור המאורע או לרכוש ספר מוכן?

כדאי ואף מומלץ לדאוג לרכישה מבעוד מועד, בשלב מוקדם כדי לאפשר לסופר לכתוב מאפס, באופן אישי לעילוי הנשמה, משום שזו מעלה מבורכת, חשובה וגדולה ויחד עם זאת, במידה ולא מתאפשר מסיבה כזאת או אחרת ומה שעומד לנגדכם זה לרכוש מוכן או לא לרכוש כלל, אזי ניתן לרכוש ספר תורה מוכן.

כתיבת ספר תורה מצריך מכם להיערך מראש ואף להתכונן, אך אין ספק שמדובר במעשה חשוב, מרגש, מבורך ומתגמל. הן בעולם הזה והן בעולם הבא. כל מה שנותר לנו לאחל לכם, זה שלא תדעו עוד צער ושתתברכו בעשיית מצוות באופן מפרה ופורה, בעלות סגולות נעלות ושתזכו לחיים טובים, בריאים ושמחים.
אמן ואמן!