משמורת ילדים – המדריך המלא

5/5 - (1 vote)

הליך גירושין מלווה במספר החלטות, בין ההחלטות עליהם יש לתת את הדעת היא חלוקת הרכוש בין בני הזוג, החלטה על גובה דמי מזונות הילדים, אך החשובה מכולן היא ההחלטה על "משמורת ילדים" בו נקבע היכן יהיה מגורי הקבע של הילדים, האם מגוריהם יהיו עם האם או שמא דווקא עם האב. קביעה זו נקראת בשפה המשפטית "משמורת ילדים". במאמר זה נקיף בצורה מפורטת מה נכלל בהחלטה של משמורת ילדים וכיצד קובעים אותה בפועל.

לייעוץ ראשוני חינם של טוען רבני יהודה אבלס התקשרו: 050-8200327

משמורת ילדים- הדרך להפטר מהילדים?

יש הטועים כי במידה ובן הזוג זכה במשמורת, הרי שהוא נפטר מכל חיוביו לילדיו, ומעתה אין לנו כל "עול" לדאוג לבריאותם התקינה של ילדיו, דבר זה טעות חמורה ונעשה סדר בדברים:
כשבני זוג הביאו ילד משותף לעולם, שניהם הופכים באופן מיידי מרצונם ושלא ברצונם לאפוטרופוסים טבעיים,- כלומר שניהם אחראיים באופן שווה לצורכי הילדים, כגון דאגה לחינוכם ולבריאותם וכו'. כאשר בני זוג עם ילד מחליטים מכל סיבה שהיא לסיים את הקשר הזוגי ביניהם, אין אף אחד מהם אשר מאבד את חובתו לדאוג לצורכי הילדים, חובה זו אין לה שייכות לטיב היחסים הקיימים בין בני הזוג.
למרות זאת עדיין נותר לקבוע אצל מי מבני הזוג יהיה מקום מגורי הקבע של הילדים. משכך נמצא שמשמורת ילדים הינה מונח שמגדיר למעשה היכן יבלו הילדים את רוב זמנם, דבר זה משליך שההורה שיוגדר כ"משמורן" – הילדים ישהו אצלו ברוב שעות היממה, באופן טבעי יהיה זה שידאג ברוב הזמן לרווחת הילדים ויעסוק יותר בחינוך, בקניית ביגוד, וכו'.

משמורן או משמורת משותפת?

ככלל ניתן למצוא שני אפשריות עיקריות של משמורת ילדים. האפשרות הראשונה הוא משמורת היחיד, בה אחד משני ההורים האב או האם מוגדר כמשמורן ואילו ההורה השני זוכה להסדרי ראייה, בו הוא רואה את ילדיו מספר פעמים בשבוע, כשלפעמים מדובר בהסדר ראיה עם לינה, כלומר הבן הזוג לוקח את ילדיו אחת לשבוע לביתו ואף הוא לן בדירתו, יש מקרה קיצון בו ההורה השני רואה את ילדיו רק במרכז קשר תחת פיקוח של עובדת סוציאלית הדואגת לביטחונו של הילד. לעומת זאת קיים אפשרות שנייה בו המשמורת משותפת לשני ההורים בשווה. כלומר מחצית השבוע ישהו הילדים בבית האב, ומחצית השבוע ישהו אצל האם. משמורת משותפת מחייבת מטבע הדברים אף קרבה פיזית בין מגורי ההורים ושיתוף פעולה מלא והדוק, מה שהיה ראוי שיתקיים בכל משמורת ילדים
הדרך לקביעת המשמורת!

ניתן לקבוע את משמורת הילדים באמצעות 2 אפשרויות:

• הסכם בהסכמת בני הזוג – בהסכם זה קובעים ההורים ביניהם מי יהיה המשמורן ומה יהיו הסדרי הראיה של בן הזוג, או לחילופין תהיה משמורת משותפת. אפשרות זו היא האפשרות המעולה ביותר בו אין חילוקי דעות בין בני הזוג, מה שמונע פגיעה מהותית בטובתו של הילד. יש לציין כי בית המשפט או בית הדין הרבני נוטה לאשר הסכם זה, מלבד במקרה בו עולה החשש בבית המשפט כי הסכם זה אינו נחתם מתוך דאגה ל"טובת הילד" אלא מתוך לחץ או סחיטה של אחד/ת ההורים.
• הכרעה שיפוטית – בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה מוסמך לפסוק בסוגיית משמורת הילדים. ההכרעה היכן תהיה משמורת הילדים ומה יהיו הסדרי ראיה, משתנה ממקרה למקרה, כשלגיל הילדים, למצבם הכלכלי והבריאותי והיכולת לגדל את ילדיהם של ההורים יש השלכה משמעותית באופן ההחלטה. כשהכלל שלעולם יעמוד לנגד עיניו של בית המשפט או בית הדין הרבני רק ורק "טובת הילד"- מה תהיה טובת הילדים.
אם ברצונכם לזכות במשמורת הילדים או בהסדרי ראיה טובים,  חשוב שתקבלו ליווי וייעוץ של טוען רבני מוסמך, על מנת שישיג עבורכם  את התנאים הטובים ביותר.

לייעוץ ראשוני של טוען רבני ללא עלות התקשרו עכשיו: 050-8200327
כותב המאמר הינו מנהל מדור גירושין טוען רבני יהודה אבלס